I Trivandrum

Lordag 2011-12-03. Efter en stadig frukost pa Gorans och Geethas residens, eller Estate, Mukkunni Hill, akte vi in till Trivandrum. Trivandrum ar forresten det gamla romerska namnet pa staden, som egentligen heter Thiruvananthapuram. Av orsaker som ni sakert forstar sa kommer jag aven i fortsattningen att kalla staden for Trivandrum.

Forsta anhalten i staden var resebyran Aries Travel Holidays. Dar ordnade vi diverse detaljer for vara kommande resor och aventyr. Det ar en bra resebyra att anlita om man ar i dessa trakter och behover hjalp med nagot som har med bokningar av boende eller resor att gora.

Nasta stopp var varuhuset Big Bazaar, mitt i staden. Det ar ett varuhus i flera vaningar, och dar vi i forsta hand ville besoka matavdelningen for att kopa diverse typiska indiska artiklar, som till exempel snacks och jordnotter med typisk indisk smak, samt kryddor.

Stopp nummer tre var ett stalle som heter Parthas, och som formodligen ar basta stallet i staden om man vill handla klader och tyger. Affaren har fyra vaningar, och har finns hur mycket som helst att valja pa, bade for man och kvinnor. Kvaliten pa kladerna ar dessutom mycket bra.

Sista stoppet gjorde vi pa ett femstjarnigt hotell for att smaka pa en ordentlig lunchbuffe. Har fanns en hel del att valja pa, och allt var, som vanligt, mycket gott. Speciellt imponerade blev vi av det stora antalet fantastiskt goda efterratter. Dagen avslutades med en minst lika god middag pa ett stalle i Kovalam som heter Fusion.

Att betala for en tjanst i Indien kan vara lite ovanligt mot vad vi ar vana vid. Vid ett par tillfallen, som hos en cykelreparator eller en skraddare, har vi inte fatt nagot fast pris for deras tjanster. Nar vi fragat vad de vill ha for ersattning for sitt jobb har svaret blivit att ”betala vad du tycker att jobbet ar vart”. Vid ett tillfalla gav jag en summa som jag tyckte var mer an rimlig for tjansten jag fick, och jag fragade om det var ok. Da kom nasta fraga: ”ar du nojd med jobbet och summan?”. Jag svarade ja, och da svarade reparatoren ”Bra. Om du ar nojd, sa ar jag det ocksa. Jag vill att mina kunder ska vara nojda”. Vad sager man om ett sadant resonemang?