Dagens etapp var den absolut lindrigaste hittills, och den storsta anledningen ar att Goran nu drar cykelkarran bakom sin motorcykel. Vi har cyklat 72 km, och medelhastigheten har okat betydligt sedan de foregaende dagarna. Det var en helt ny kansla att kunna cykla utan att behova ta hansyn till vagnen. Man ar dessutom mycket smidigare i tat trafik, och det marks speciellt nar man ska genom de lite storre staderna, som nar vi passerade Kannur mitt pa dagen.
Idag har det egentligen inte hant nagot sarskilt. Goran har reprerat motorcykeln, vi har atit farsk papaya som smakar fantastiskt gott. Mycket saftigt, men ocksa mycket kladdigt att ata utan bestick.
Hotellet vi bor pa ligger cirka 10 km soder om staden, och det ar helt nybyggt, 3-stjarnigt enligt egen utsago. Att det ar helt nytt marks bade har och dar. Rummen ar mycket frascha, personalen verkar vara ovana vid det mesta, och av de ratter som fanns i restaurangens meny fanns endast ett fatal tillgangliga. Men for en kostnad av 100 kr per person och natt ar det helt ok. Att fa tillgang till deras businesscenter, med internet, innebar att jag nu sitter i hotellets reception, vid portierdisken, och skriver dessa rader. Portieren sitter bredvid mig, och forsoker skota sitt jobb, medan jag ockuperar hans dator, och halva hans arbetsplats. Men har ar inget omojligt, jag fick valdigt garna lana den enda dator som finns tillganglig i hotellet. Hoppas bara att ingen kommer och fragar mig om det finns nagra rum lediga…
Indierna ar mycket nyfikna, vanliga och hjalpsamma. Manga kommer spontant fram till oss, och vill prata med oss. De aker ocksa garna jamsides med oss en bit pa sina motorcyklar eller scooters, och pratar. Fragor som ” vad heter du i fornamn?”, ”vilket land kommer ni ifran?”’ och ”vart ar ni pa vag?”, far vi standigt besvara. Om vi vill ha hjalp med nagot, som till exempel en kranglande cykel, slapper de genast vad det de haller pa med, och hjalper oss. Nagot de har svarare for, ar att veta hur langt det ar till ett visst stalle. Om man fragar, sa kan man fa svar som skiljer med flera kilometer, och det aven pa en kortare stracka, ett fatal kilometer.